Gasztronómia

Ételek,ahogy én készítem.

Süllő roston

Hozzávalók: (2) Egy 1-1,2 kg súlyú süllő (fogas), só, 10 dkg vaj, zsemlemorzsa, 1 db megtisztított burgonya, fél citrom

Elkészítés: A megtisztított, kizsigerelt süllőről uszonyait levagdaljuk. Két oldalán - nem túl mélyen - a húst beirdaljuk, és kívül-belül megsózzuk. Még a sütés előtt a hal gerincét megtörjük, és kifli alakúra hajlítjuk. A szájába tisztított nyers burgonyát helyezünk.

Vajat olvasztunk a halat bekenjük vele kívül-belül ,majd zsemlemorzsába forgatjuk,rostra helyezzük és mindkét oldalát pirosra sütjük,végül a burgonyát kicseréljük a fél citromra.

Vegyes körettel adjuk asztalra.

Sajnos az éttermek többsége nem a leírt módon,tehát nem roston és nem zsemlemorzsába forgatva készíti e nemes halat,hanem paprikás lisztben és olajban sütve.

Azt nem mondanám,hogy az így elkészített halnak az élvezeti értéke 0 ,de a szabály az szabály.

A Balaton partján eltöltött csaknem negyven esztendő nem szűkölködött a horgászélményekben sem.

Mikor a jég már a megfelelő vastagságúra hízott elindult a lékhorgászat. Egy erre a célra kifejlesztett szerszámmal kb. 20 cm-es lyukakat fúrtunk,keresztben egy seprűnyél ráerősítve a damil, ólom és a horog rajta egy mélyhűtött snecivel. Már ez is szabálytalan ,nem is beszélve arról,hogy ezeket a lékeket magukra hagytuk és csak 1-2 naponta „néztük fel”.

Egy csütörtöki napon Bodrogi Árpi barátommal vágtunk neki a több mint 1km-es útnak,hogy megnézzük adott-e valamit a Balaton számunkra. Egy fejsze volt az összes felszerelésünk és kisvártatva feltűntek a nádszálakkal jelölt lékek. Az első három lékből kijött egy ún. „tepsis” ,kb, 70-80 dkg-os süllő ,de a következőnél ,mikor Árpi  megemelte a seprűnyelet ,már sejteni lehetett ,hogy „valaki” van a végén,mert megjegyezte ,hogy ez legalább 3 kilós.

Sikerült felhúzni ,de nem fért ki a lék száján. Most jól jött ,hogy hoztunk  fejszét,mert ki tudtuk bővíteni a nyílást. Felváltva dolgoztunk ,de mivel a jég a  30 cm-t is meghaladta ez eltartott egy jó óráig, a fejsze okozta jégszilánkok egyből ráfagytak a szakállunkra,de ki törődött ilyen apróságokkal.

Oldal: Süllő roston
Gasztronómia - © 2008 - 2024 - szalaydenes.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés